Děti jsou tvořivé od přírody a v nás dospělých tato vlastnost taky dřímá. Malujete, stavíte, šijete, pečete, zahradničíte nebo tvoříte cokoliv jiného, co vás obohacuje a dělá šťastným? Pak neváhejte a zkuste tvořit společně s dětmi. Tím, že do něčeho dáte své srdce a své představy, obohacujete tento svět. Vaše děti budou nadšené, když jím umožníte se do vaší srdeční činnosti také zapojit. Jak to ale udělat, aby se vám dům neproměnil v kůlničku na dříví?
Správné místo je základ
Jen těžko se vám bude pracovat s dětmi u malého stolu, na zemi nebo v chodbě, kde stále někdo chodí. Proto zvolte prostor, o kterém víte, že je dostatečně velký s přirozeným světlem. Nemusíte hned přestavovat domácnost, vystačíte si třeba s kuchyňským koutem, nebo stolem v dětském pokoji.
Určitě si nechcete radost ze společného díla pokazit pohledem na nepořádek, který pak budete ještě hodiny uklízet. Není nic horšího než, když začnete po dětech, které jsou v nejlepším, křičet, ať dávají pozor na koberec, stůl nebo zdi. Namísto pocitu štěstí tak zažijete zoufalství z představy, že všechno bude poničené.
Přemýšlejte dopředu, co se může přihodit. Děti jsou při tvoření ve stavu opojení a často ani nevnímají, co jim říkáte. Jsou vtáhnuté do své tvorby natolik, že nic jiného v tu chvíli neexistuje. Udělejte potřebná opatření a prázdný stůl je nutný základ.
Volte vhodné pomůcky
Při tvoření určitě myslete na ochranu stolu, podlahy i samotných dětí. Proti poškození vybavení si vystačíte se starými novinami nebo krabicemi. Pokud však poptávka převyšuje nabídku, zvolte raději omyvatelný ubrus, který snadno otřete.
Myslete i na oblečení. Staré tatínkové triko je asi nejideálnější, ale koupit můžete i zástěry s rukávy, které stačí otřít mokrým hadrem bez nutnosti ji hned prát. Nezapomínejte na ochranné pomůcky pro děti, jako jsou například rukavice.
Co děti potřebují?
Inspirujte se z montessori pedagogiky. Systém uspořádání a organizace práce má dětem umožnit prožívat hluboké uspokojení z toho, co zrovna dělají. Děti by měly mít možnost na vše dosáhnout a vrátit bez pomoci dospělých zpět na místo. Milují totiž samostatnost.
Tyto kompetence jim ideálně umožníte rozvíjet tím, že potřebné věci uložíte do jedné krabice. Tu pak společně označíte značkou, která dítku napoví, co se v ní ukrývá. Krabice následně umístěte do míst, kde malý neposeda dosáhne. Například nevyužitý prostor pod stolem nebo postelí.
Dítě pak po práci materiály uklidí, neboť přesně ví, kam která věc a krabice patří. Nebo si pořiďte chytrý nábytek, který jde přestavovat, jak dítě roste, a obsahuje řadu úložných prostor. Většinou se jedná o krychle a kvádry, které variabilně seskládáte do skříní různé výšky.